تعریف روانشناسی در طراحی لوگو
قبل از هر چیز بهتر است به تعریفی از ” روانشاسی طراحی لوگو ” بپردازیم.
است و به معنای واقعی کلمه ، به معنی “کلمه” است. لوگو در زبان یونانی“logos”
لوگو یک “کلمه” بصری است که به کمک آن شما هویتی را به افراد معرفی می کنید . مردم لوگو شما را می بینید و مفهوم آن را به مثل یک زبان درک می کنند.
مردم با هم در زمینه های فرهنگی و آموزشی تفاوت هایی دارند . هر شخص متناسب با بینشی که دارد ، برداشت خودش را از لوگوی شما می کند.
کاری که ما در ” روانشاسی لوگو ” می کنیم این است که لوگو را به بخش های مختلف تقسیم می کنیم و هر بخش را به شکل یک خصوصیت می بینیم .
خواهیم دید که هر خصوصیت چه تاثیری بر مردم دارد و چگونه با کنترل این خصوصیت ها می توانیم دهنیت مردم نسبت به لوگو را متناسب با چیزی که می خواهیم ، تغییر دهیم.
از انجا که خصوصیت های هر لوگو ممکن است نامحدود باشد و من قصد بررسی همه آنها را ندارم ؛ پس بهتر است به سراغ ۲ مورد از مهم ترین خصوصیت ها در طراحی لوگو برویم : رنگ و شکل
روانشناسی رنگ
زمانی که در مورد رنگ لوگو با مشتریان صحبت می کنیم ، معمولا سریع به ما می گویند فلان رنگ یا بهمان رنگ برای این کار مناسب است .
متاسفانه در همه جا پر شده است از مقالات رنگ شناسی و چیزهایی مثل اینکه رنگ زرد این معنی را دارد و رنگ قرمز آن معنی را.
باید این نکته را دانست که رنگ ها فقط یک معنی ندارند . هر رنگ ممکن است چندین معنی داشته باشد .
البته این معانی در کشورهای مختلف و در سطوح اجتماعی مختلف متفاوت است.
تصویر زیر تفسیرهای گوناگونی که می شود از رنگ ها داشت را نشان می دهد:
جدول خصوصیات رنگ ها
در طراحی لوگو خواهشا سراغ رنگ های متعدد نروید و تنها یک رنگ را انتخاب کنید .
انتخاب تک رنگ به شما اجازه می دهد تا طرح تجاری خود را مبتنی بر یک رنگ و به صورت صحیح به پیش ببرید.با گذشت زمان مردم لوگوی شما را به آن رنگ و آن رنگ را متناسب با لوگوی شما می شناسند .
هر رنگی که برای لوگوی خود انتخاب می کنید ، مطمئن شوید که لوگوی سفید شما روی پس زمینه سیاه و لوگوی سیاه شما بر روی پس زمینه سفید به خوبی دیده میشود .
از نظر روانشناسی اینکه لوگو بتواند به شکل مکمل هم خوب دیده شود اهمیت دارد.
روانشناسی شکل
در بعد روانشناختی ، اشکال ارتباط خوبی با مغز برقرار می کنند . فرم و شکل به خوبی در مغر می ماند و به یاد آورده میشود .
علامت نایکی و یا حلقه های المپیک را به یاد آورید.
بین “شکل” و متن تفاوت هایی وجود دارد . متن باید توسط مغز کد گشایی شود تا قابل درک گردد.ممکن است فردی باشد که نحوه کد کشایی متون را نداند و نتواند با متن ارتباطی برقرار کند.
اشکال می توانند بار معنایی داشته باشد . هر شکل مفهوم و صدای منحصر به فردی در مغز ایجاد می کند.
گاهی مواقع خود متن به شکل تصویر دیده می شود .
اینجا جایی است که متن و تصویر به هم می آمیزند ( تایپوگرافی) .به نظر من بهترین شکل از طراحی” لوگو لوگو تایپ” است که همزمان هم شامل متن و هم شامل تصویر است.
بررسی موردی : لوگوی جدید توییتر
لوگوی جدید توییتر موردی است که از دید روانشناسی ارزش بررسی دارد . نسخه جدید لوگوی توییتر نسخه پرداخت شده و زاویه دار لوگوی قبلی است.
لوگوی جدید به سمت بالاست ، رو به آینده دارد ، در حال رشد است و بهتر به یاد آورده می شود
وگوی جدید و قدیم تویتتر در کنار هم
در نهایت
تحقیقات نشان داده است با افزایش سن تاثیر پذیری افراد در مقابل لوگوها و برندها کاهش می یابد . اما این مورد در مورد جوان تر ها صادق نیست
طراحان باید سعی کنند موازنه ای روانشناختی در مورد اقشار مختلف ( به خصوص افراد بازار هدف ) و اهداف خود در طراحی ایجاد کنند.
ایجاد ترکیب مناسب در طراحی گرافیکی لوگو حائز اهمیت است . اما زمانی کار تکمیل می شود که طراح نکات روانشناختی را نیز در نظر بگیرد . تنها در این صورت است که می توان گفت طراح لوگو موفق بوده است.
- وقتی می گویم کسی با سواد است یعنی می تواند مفاهیم را در قالب رمز نگاشت کند و بعد با دیدن آن رمز به مفهوم نوشته پی ببرد. ابزار ما در این بین حروف الفبا و قراردادهای زبانی است